Shinning, Shimmering, Splendid…..
Itu la perasaan den bila tengok movie Aladdin ni. Untuk peminat tegar kartun Disney zaman 80an dan 90an tentu memahami perasaan den nih ha.
Walaupun live action movie ni mungkin kurang cheeky dan tidak selincah kartun Aladdin 1992, I still feel this is one of a great adaption from the cartoon movie.
Siapa sangka Guy Ritchie boleh mengarahkan musical movie dengan awesome? Mamat ni sinonim benar dengan filem aksi macam Sherlock Holmes, etc. Macam berdebar juga masa Disney announced mamat ni yang akan arahkan movie ni.

Bagi den yang memang minat habis semua kartun Disney sampai ada semua kaset soundtracks, etc, den memang suka je la movie Aladdin ni.
Disebabkan mama dah layan korang tengok Godzilla, korang kena la teman mama tengok Aladdin
Best je dapat nyanyi sekali masa movie tuh terutamanya lagu A Whole New World dan Prince Ali Ababwa.

Will Smith is still the movie star. Walaupun ramai yang ragu-ragu Will Smith sebagai Genie tapi he will definitely charm your heart and steal the show from Aladdin yo. 


The late Robbie Williams will always be our forever favourite Genie but Will Smith still nailed the character. 

Asal ada Will Smith kat scene tuh dah tak perasan kat Aladdin (Mena Massaoud) walaupun senyuman Massaoud tuh on point betul macam senyuman Aladdin yang kartun tuh.

Mena as Aladdin memang sajak bebenar. He really got that smile and the dimples.

Naomi Scott sebagai Princess Jasmine pun memang sesuai sangat. Cantik betul makwe ni. Definitely the princess. Mantop betul suara dia masa nyanyi lagu Speechless.


Choreography memang best dan costume memang cun lagi-lagi untuk lagu Prince Ali Ababwa.

Cumanya Jafar tuh tak nampak keji dan kejam mukanya dan karakternya macam Jafar kartun tuh. Macam lemah lembut pun ada. Tak membencikan dan menakutkan. Lebih pada menjengkelkan. Mungkin patut letak lebih banyak celak pada mamat ni barangkali.


Iago the parrot pun tak umphhh sebab tak sarkastik macam dalam kartun.

Kiddos boleh tengok Alladin ni sebab ada Abu (monyet), Rajah (harimau), dan Iago (burung kakak tua) dan of course Genie yang berwarna biru.

Untuk peminat kartun Disney, this is a must watch movie yar.

7/10 markah. Kalau Jafar dan Iago lebih keji dan kejam boleh cecah 9 bintang.

Lepas ni nak tengok Simba, Pumba and the gang plak dalam The Lion King.

Lets hope Disney buat juga live action movie untuk The Little Mermaid dan Mulan. Harapnya depa bagi character yang selayaknya pada Sebastian dan Mushu hendaknya.

0 Comments