Assalamualaikum dan salam sejahtera. 

Rasanya telah ada pelbagai blog dan laman sesawang terutamanya yang berkaitan dengan hartanah telah memberikan pelbagai jenis tips atau panduan perkara-perkara yang perlu diberi perhatian oleh bakal pembeli rumah supaya rumah yang dibeli boleh menjadi ‘rumahku syurgaku’.

Sememangnya sekiranya kita tersalah langkah di dalam membeli rumah tidak kira samada untuk kita menginap atau untuk kita jadikan pelaburan, ianya akan menjadi igauan ngeri yang berpanjangan yang kadang-kala tiada berkesudahan walaupun hayat telah berpisah daripada badan.

Bagi seseorang yang pernah melalui beberapa proses berkaitan hartanah yang kadang kala mengundang rasa patah hati, den kongsikan sepuluh (10) perkara yang den fikirkan penting untuk dipertimbangkan sebelum sesuatu keputusan untuk membeli rumah dibuat.

1. Lokasi

Ini pada pendapat den tetap merupakan faktor utama di dalam pembelian rumah lagi-lagi dengan keadaan perubahan iklim yang tidak menentu.

Kita perlu pilih lokasi yang tidak termasuk di dalam kawasan dataran banjir, tidak terlalu dekat dengan rizab sungai, tidak berada di lereng bukit dan lain-lain faktor alam sekitar bagi meminimakan risiko rumah kita terjebak dengan banjir, tanah runtuh dan sebagainya.

Kalau ada kesempatan, boleh luangkan masa untuk menyemak Rancangan Tempatan kawasan yang kita bercadang hendak beli rumah tersebut kerana kita dapat lihat perancangan kawasan tersebut untuk tempoh 5 - 10 tahun ke hadapan. Kita boleh tengok samada kawasan tersebut akan dijadikan hub perniagaan ke, akan dikekalkan sesetengah kawasan sebagai kawasan hijau ke, akan dibangunkan sebagai tapak pelupusan sampah ke, akan dibangunkan sebagai jaringan pengangkutan keretapi ke dan sebagainya. Jika rumah yang kita hendak beli terletak di Hulu Selangor, kita boleh semak Rancangan Tempatan Daerah Hulu Selangor.

Jarak lokasi rumah ke tempat kerja. Sekiranya kita bekerja dari rumah, ini bukan merupakan suatu isu tetapi sekiranya kita bekerja di pejabat/kedai dan sebagainya yang memerlukan kita berada di jalan raya untuk bekerja, kita perlu mengambilkira faktor berapa lama masa diperlukan untuk kita sampai ke pejabat dan balik ke rumah di waktu puncak. Walaupun sekarang ini ada ramai sahaja orang yang tinggal di luar Lembah Klang tetapi bekerja di Lembah Klang, kita perlu tanya diri kita sendiri samada kita sanggup menghabiskan masa 3 jam perjalanan pergi balik kerja tetapi kita mendapat rumah idaman?

Sila buat lawatan tapak ke tapak perumahan yang kita bercadang hendak beli itu ye supaya kita dapat sedikit gambaran di mana kita hendak berteduh dan membesarkan keluarga.

2. Jenis Rumah

Rumah yang mana satu sesuai dengan kemampuan poket, bilangan ahli keluarga dan berada di persekitaran yang kita suka?

Adakah rumah tinggi di kayangan atau rumah di atas tanah?

Kebanyakan orang yang berkeluarga lebih gemar rumah di atas tanah tidak kira banglo, semi-d, rumah teres dan sebagainya kerana rumah sebegini kebiasaannya mempunyai laman biarpun sekangkang kera. Laman ini boleh dijadikan tempat bercucuk tanam, anak-anak bermain dan sebagainya. Kereta juga dapat diletakkan di depan mata iaitu di dalam garaj di depan rumah. Senang hendak mengangkut barang. Banyak kelebihan rumah di atas tanah ini. Kejiranan lebih mesra sebab boleh nampak orang sebelah rumah.

Semua rumah diharapkan dapat menjadi rumahku syurgaku

 

Rumah bertingkat berstrata samada kondominium, pangsapuri perkhidmatan, pangsapuri atau flat kebanyakannya dimiliki oleh individu atau mereka yang mempunyai keluarga kecil. Pangsapuri perkhidmatan dan kondominium kebiasaannya menawarkan pelbagai kemudahan seperti kolam renang, gym, kawalan keselamatan dan sebagainya yang mana semua kemudahan ini dibayar dalam bentuk fee penyenggaraan (maintenance fee) dan wang diperjelas (sinking fund) setiap bulan. Rumah bertingkat adalah lebih privacy tetapi ruang letak kereta jauh dari rumah (kalau tertinggal barang di dalam kereta memang menangis hendak ambil hehehhehe). Kalau lif rosak lagi bercinta hehehehehe. Teringat pula kenangan lif rosak dan den terpaksa menapak naik ke tingkat 15 di hari pertama puasa sambil mengendong anak dan membawa barang. Memang antara pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

3. Beli Rumah Daripada Pemaju atau Tuan Rumah atau Lelong atau Beli Tanah Buat Rumah Sendiri

Ada orang pernah bertanya beli rumah yang mana yang terbaik sekali. Adakah beli rumah baru daripada pemaju yang masih di dalam pembinaan atau beli rumah second hand daripada tuan rumah atau beli rumah lelong atau beli tanah dan buat rumah sendiri?

Bagi den, setiap pilihan mempunyai pilihan dan risiko yang tersendiri yang mana kita perlu timbang tara dan pilih ikut kesesuaian kita sendiri.

Rumah daripada pemaju adalah rumah baru yang biasanya pemaju akan siapkan dalam tempoh 24 bulan selepas perjanjian jual beli ditandatangani. Selepas serahan rumah kosong (vacant possession), ada tempoh kecacatan kebiasaannya 12 bulan untuk pemaju betulkan sebarang kerosakan tanpa caj.

Tetapi ada banyak juga kes yang rumah dibeli daripada pemaju tidak disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan. Ada yang berlarutan bertahun-tahun yang menyebabkan pembeli terpaksa merayu di sana sini untuk pastikan mereka akhirnya dapat memiliki rumah mereka. Ada projek perumahan baru yang terbengkalai terus sampai pembeli meninggal dunia pun tidak disiapkan. Mohon buat semakan pemaju di Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan sebelum beli mana-mana rumah kecuali pemaju perumahan yang mempunyai rekod cemerlang sebelum ini (tapi kebiasaannya pemaju yang ada nama ini rumahnya boleh tahan pengsan harganya hehehehehe).

Kelebihan rumah yang dibeli daripada tuan rumah adalah kita rumah telah siap dan kita tidak perlu risau isu rumah terbengkalai. Rumah juga kita boleh duduki selepas selesai urusan pinjaman perumahan. Cumanya kadang-kadang rumah yang telah siap ini ada kerosakan di sana sini atau renovasi yang telah dibuat oleh tuan rumah tidak kena dengan citarasa kita. Jadinya kita perlu keluarkan duit untuk mengubah keadaan rumah atau memperbaiki kerosakan yang akan timbul nanti.

Rumah lelong juga menarik untuk dibeli kalau kena gayanya cuma kadang-kadang keadaan rumah lelong yang dibeli itu mengerikan kerana telah lama ditinggalkan dan sebagainya. Sekiranya masih ada orang yang tinggal di rumah lelong yang kita beli, urusan untuk meminta orang tersebut keluar juga boleh menjadi suatu pengalaman yang kita tidak mungkin lupakan.

Sekiranya kita berhasrat untuk tinggal di Lembah Klang atau bandar-bandar besar lain di Malaysia, hasrat untuk membeli tanah dan membina rumah sendiri mungkin bukan merupakan pilihan yang terbaik memandangkan harga tanah di sini adalah sangat tinggi melambung. Belum masuk kos membina rumah lagi. Pilihan yang tinggal adalah membeli tanah lot lidi di mana ramai pembeli membeli tanah yang berkongsi satu geran tetapi ini merupakan tindakan yang sangat berisiko tinggi dan tidak digalakkan oleh Pejabat Tanah dan Daerah kerana pelbagai masalah yang akan timbul di kemudian hari termasuklah masalah pemilikan rumah di atas tanah tersebut. Pilihan membina rumah di tanah sendiri sememangnya sangat menarik kerana kita dapat membina rumah mengikut binaan kita sendiri tetapi isunya di mana hendak mencari tanah hak milik yang murah di Lembah Klang ini huhuhuhu.

4. Kemudahan dan Infrastruktur Yang Tersedia

Sekiranya kita memilih kawasan perumahan yang telah matang di mana semua kemudahan dan infrastruktur awam tersedia, sebahagian urusan kehidupan harian kita sebenarnya dipermudahkan kerana kedai, sekolah, hospital, surau, bank, taman permainan, laluan pengangkutan awam dan sebagainya berada di sekeliling kita.

Kawasan perumahan yang baru dibangunkan akan mengambil sedikit masa untuk mempunyai semua kemudahan dan infrastruktur.

5. Harga Rumah yang Kita Mampu Milik

Tidak kira rumah apa yang kita teringin hendak beli yang penting sekali adalah apakah kita mampu hendak membuat bayaran bulanan pinjaman perumahan selama berpuluh tahun.

Mahu tidak mahu kita perlu membuat kira-kira untuk menilai kemampuan kita membuat komitmen bayaran bulanan pinjaman perumahan dari 20 - 35 tahun bergantung kepada umur kita.

Ada banyak kalkulator pengiraan pinjaman perumahan yang disediakan oleh bank-bank tersedia di Malaysia ni tetapi kalau tiba-tiba rasa hendak kira pinjaman versi Harry Potter bolehlah menggunakan kalkulator pinjaman di SINI

Bila membicarakan isu serius seperti pinjaman perumahan, kita kena ceria sebab nanti kita berkerut hendak bayar pinjaman perumahan berpuluh tahun sehingga akhir hayat. Apa salahnya kita kira guna kalkulator yang den cakap tuh ye hehehehehhehe.

6. Persekitaran Kejiranan

Kejiranan yang membuatkan kita rasa nyaman dan selesa sangat penting ye. Bagi den yang telah mencecah usia senja ini, den lebih mementingkan suasana tenang dan hiruk pikuk yang minima. Jadinya den tidak sesuai hendak berjiran dengan anak-anak muda yang sedang berusaha menembusi industri muzik dengan bermain muzik dan menyanyi selalu hehehehehe.

Den juga adalah seorang yang tidak minat hendak beramah mesra. Jadinya penginapan pangsapuri perkhidmatan adalah paling sesuai buat den sekarang kerana den hendak meminimakan hubungan bersama jiran tetangga hehehehe.

Mereka yang suka bermasyarakat sangat sesuai memilih rumah di kawasan yang berdekatan dengan surau atau masjid agar dapat membuat aktiviti bersama-sama begitu.

7. Freehold atau Leasehold, Status Tanah Kediaman atau Komersial dan Strata atau Tidak

Penting ke status tanah samada kediaman atau komersial? Sangat penting terutamanya apabila ianya melibatkan pangsapuri perkhidmatan dan kondominium yang mempunyai bayaran fee penyenggaraan (maintenance fee) dan wang diperjelas (sinking fund) setiap bulan di mana kiraannya adalah berbeza untuk status tanah kediaman dan komersial. Kadar cukai taksiran (cukai pintu) dan cukai petak bagi bangunan berstrata juga adalah berbeza bagi status tanah kediaman dan komersial. Kadar bil air juga berbeza ye.

Rumah bertingkat atau rumah merpati memang tiada laman tetapi ada pemandangan cantik dari balkoni hehhehehe

 

Sekarang ini bukan sahaja bangunan bertingkat yang mempunyai strata tetapi perumahan atas tanah juga ada yang mempunyai strata di mana mereka perlu membayar fee penyenggaraan setiap bulan.

Ada sesetengah orang hanya akan membeli hartanah yang mempunyai status freehold (hakmilik) tetapi ada orang yang tidak kisah membeli hartanah di tanah berstatus leasehold (pajakan) yang kebiasaannya sehingga 99 tahun. Kebiasaannya hartanah freehold adalah lebih mahal daripada hartanah leasehold bagi kawasan yang berdekatan.

Yang mana terbaik? Terpulang kepada diri sendiri untuk memilih ye.

8. Pilih Bank dan Peguam yang Molek

Kalau hendak diikutkan mulai lebih 10 tahun lepas, pinjaman perumahan yang ditawarkan oleh bank-bank komersial di Malaysia adalah lebih menarik kalau hendak dibandingkan dengan pinjaman perumahan Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.

Terdapat banyak pilihan pakej pinjaman perumahan yang ditawarkan oleh pelbagai bank yang ada. Kita boleh minta pegawai bank untuk membuat kiraan kelayakan pinjaman perumahan kita tetapi kita juga boleh buat semakan secara atas talian. Untuk kiraan secara santai, bolehlah menggunakan kalkulator pinjaman INI

Bagi orang Muslim, sudah tentulah jenis pinjaman perumahan yang wajar dipilih adalah Islamik berbanding Konvensional walaupun ada yang mengatakan kadar keuntungan yang ditakrifkan di dalam perjanjian pinjaman perumahan Islamik adalah lebih kurang sama dengan faedah yang dikenakan oleh pinjaman perumahan Konvensional. Ini memerlukan pembacaan lanjut di laman sesawang lain ye.

Bagi mereka yang membeli rumah daripada tuan rumah atau melalui agen hartanah berdaftar, pastikan sedaya upaya memilih peguam yang berintegriti dan berkaliber bagi urusan jual beli termasuk penyediaan dokumen Perjanjian Jual Beli dan sebagainya kerana tersalah memilih peguam akan melambatkan penyelesaian urusan jual beli rumah ini.

9. Bayar Tunai atau Buat Pinjaman Perumahan Bank

Kalau tanya pakar kewangan, mereka tidak menggalakkan pembelian rumah secara tunai kerana wang tunai yang ada boleh dilaburkan di tempat lain bagi mendapatkan pulangan yang lebih menarik.

Kalau ditanya pada segelintir pakar agama, sekiranya kita ada kemampuan untuk membayar rumah secara tunai, ia adalah lebih afdal agar kita tidak terlibat dengan riba’ tetapi berapa ramai di antara kita yang mempunyai banyak duit bagi membayar rumah secara tunai sedangkan hendak menyediakan 10% wang pendahuluan membeli rumah pun sudah terkebil-kebil huhuhuhuhu.

Pinjaman perumahan memberikan kita peluang memiliki rumah dengan kos yang minima pada permulaannya walaupun apabila dikira di hujung habis pembayaran selepas 20 - 35 tahun, memang berganda-ganda jumlah bayarannya tetapi untuk rakyat marhaein, inilah sahaja pilihan yang ada bagi kita memiliki tempat berteduh dan berehat bagi meneruskan kehidupan.

10. Kos Bulanan dan Tahunan yang Perlu Dibayar

Bagi setiap rumah yang kita beli, ianya bukan hanya melibatkan kos bagi pembayaran pinjaman perumahan setiap bulan selama 20 - 35 tahun, tetapi terdapat juga kos lain yang perlu diambilkira di dalam penyediaan peruntukan tahunan.

Bagi rumah di atas tanah, kos tahunan yang terlibat adalah cukai taksiran (cukai pintu), cukai tanah dan bil pembentungan (IWK).

Bagi rumah di kawasan perumahan berstrata, fee penyenggaraan bulanan juga perlu dikira.

Bagi bangunan bertingkat berstrata terutamanya pangsapuri perkhidmatan dan kondominium, kos tahunan yang terlibat adalah cukai taksiran (cukai pintu), cukai petak dan bil pembentungan (IWK). Kos fee penyenggaraan dan wang diperjelas perlu disediakan setiap bulan.

Kegembiraan mendapat kunci rumah daripada pemaju/agen hartanah/tuan rumah adalah sesuatu yang sangat awesome

Ngeri ke senarai semak pembelian rumah ini? Jangan la gusar ye pasal hendak beli rumah ni. Generasi sekarang beruntung kerana hampir semua maklumat berada di hujung jari dan terdapat pelbagai inisiatif daripada Kerajaan bagi memastikan rakyat boleh memiliki rumah termasuk melalui Skim PRIMA, Rumah SelangorKu, rumah Zakat, PPRT dan sebagainya. In sya Allah yang penting kita usahakan untuk memiliki rumah sekiranya mampu ye.

Panjang berjela den sembang pasal rumah ini ye. Den dan hartanah sebenarnya mempunyai pelbagai kisah suka duka penuh berliku. Yang mengundang air mata pun ada. Yang mengundang kerugian pun ada. Kalau hendak diceritakan memang tidak habis 3 hari 3 malam hehehehehehehe. In sya Allah ada rezeki nanti den cerita lagi kisah hartanah ye.

0 Comments