Nanny bekerja dengan keluarga kaya raya, the X family di dalam mendidik anak tunggal mereka iaitu Grayer yang berusia 4 tahun. Ibu bapa Grayer tak pedulikan langsung budak tuh dan terlalu sibuk dengan aktiviti mereka dengan ayahnya working around the clock, etc dan ibunya sibuk dengan penganjuran charity party, sesi shopping sakan sampai lebam, etc.

Nanny yang baru berusia awal 20an terpaksa menguruskan semua aspek dalam hidup Grayer daripada A to Z yang terlalu padat jadualnya daripada playdates, kelas luncur ais, kelas Bahasa Perancis, kelas muzik, kelas berenang, kelas karate, kelas piano, etc yang terlalu advance untuk budak berusia 4 tahun tuh + menguruskan hal keluarga tuh sendiri secara tak langsung walaupun perkara-perkara yang tak termasuk di dalam skop kerja dia as a nanny sebenarnya dengan upah yang tidak setimpal dengan semua benda yang perlu dilakukan.

Buku nih memang a very light reading with lots of funny anecdotes as Nanny goes through her routine to ensure Grayer being raised accordingly.

Dalam dok tersenyum-senyum membaca buku yang kelakar nih, ada beberapa pengajaran yang boleh kita gunapakai terutamanya berkaitan membesarkan dan mendidik anak-anak yang selalu diperingatkan oleh pakar kanak-kanak. 

Antaranya:

1. anak-anak tidak perlukan mainan yang mahal tetapi perlukan ibu bapa yang bermain bersama mereka;

2. perlu spend extra time with the kiddos when they are sick; 

3.  cari masa untuk makan bersama dengan anak-anak paling kurang satu kali seminggu tidak kisah sesibuk mana pun kita;

4. get to know your kiddos;

5. play with them because they are going to grow up in a blink of eye;

6. don’t shut down on them;

7. kiddos are intelligence creature. Let them in your world. Include them in all relevant activities; etc.

Tak sangka buku yang kelakar nih akan berakhir dengan agak sad ending but that’s life I guess.

Bacaan ringan yang den habiskan dalam masa 2 hari.

3 stars from me.

0 Comments