Nih la event yang julung-julung kali den joint sepanjang hidup den & semenjak den + buong decided nak jual barangan berasaskan dinosaur pada November 2015 yang lepas.

Memang takde preparation apa-apa. Kalo booth orang lain ada bunting, depa ada namecard, flyers, etc, booth den cuma ada 1 rail baju. Beg baju den tutup dengan kain corak dinosaur & jadikan tapak untuk letakkan beg-beg dinosaur.

Kalo diikutkan booth den la yang paling lemau, macam hidup segan mati tamau gitu heheeheehhee.

2 hari events (30 - 31 Jan) yang mana kedua-dua hari tuh den pergi kul 1130 am & balik before 930 pm, den berjaya jual 3 pasang baju hehhhehehehehe.

Kalo kira daripada segi duit, adakah balik modal tapak (RM 100) + tol + minyak buong pergi balik anto den ke sana for 2 days, of course la tak balik modal tapi den rasa bukan semua perkara dalam hidup nih kita boleh kira daripada nilai duit.

Walopun crowd tak ramai yang datang ke MyMarket, kedudukan booth den di hujung dewan (kalo orang tak jalan sampai ke hujung memang tatau ada booths pakaian kat situ & jualan den cuma 3 pasang baju, den still happy sebab:

1. Pengalaman buka booth & berniaga. First time julung-julung kali dalam hidup den. Pengalaman angkut barang-barang. Pengalaman susun barang-barang. Pengalaman bungkuih balik barang-barang lepas abis event. Penat & jenuh jugak oooooo walopun barang den seciput je.

2. Pengalaman berurusan dengan pengunjung yang datang tengok-tengok baju. Mula-mula orang tanya pasal barang yang den jual, den cakap straight forward je. Bila perati peniaga-peniaga lain, baru la dapat belajar skit-skit nak pujuk pengunjung camne, nak bagi depa rasa nak cuba baju tuh camne, etc. Banyak lagi nak kena belajar nih.

3. Ada peluang erkenalan & menyembang dengan vendors lain yang menjual kat sana. Ala-ala ber networking camtuh. Ada vendors yang jual air kunyit, cookies, baju, jus durian belanda, sayur & buah-buahan, etc.

Untuk den yang first time buka booth nih memang excited tengok peniaga-peniaga yang memang dah lama meniaga nih. Keterujaan depa bercerita pasal bisnes buat den rasa wow sangat k. Banyak jugak nasihat depa kongsi.

Betoi la orang dok kata 'kalo nak berniaga, kena duduk sama-sama sembang dengan orang berniaga'. 

4. Berjalan-jalan kat almost semua booth yang ada kat event tuh. Dah berkampung 2 hari kat situ, memang ada la rejki nak berjalan-jalan tengok booth orang lain. Rasa sampel makanan, minuman, minyak wangi, etc.

Seronok jugak k sebab bley amik masa kat a few booth tuh untuk menyembang, etc. Kalo kita pergi sendiri dengan family especially kalo ada anak-anak den yang sakan bergelinjangan, memang tak dapat la nak bergerak-gerak tengok booth secara santai-santai.

5. Tengok booths yang chantek-chantek & ada info yang lengkap. Untuk pedoman & penambahbaikan untuk booth den di masa akan datang. Kena ada meja kecik/kotak barang yang ditutup dengan lapik kain untuk letakkan barang-barang yang tak boleh disangkut (kalo ada rak khas lagi better la kan), bunting, name card, flyers, etc.

6. Makan macam-macam food yang dijual dekat event tuh. Sekejap-sekejap lapo. So makan mee sup, mee bandung, pizza tarik, daging biri-biri panggang, minum macam-macam. Memang heaven la makan kat sini. Food semua sedap-sedap.

7. Dapat tengok konsert free hehehehehhee. Bagio Damasutra, Sheqal & sorang pompuan nih den tatau sapa memang ada menjual produk depa kat MyMarket nih tapi depa siap menyanyi lagi kat pentas. Suara depa serious meletops. Bagio nyanyi lagu Umpama Mimpi Dalam Mimpi eh ke lagu lain yek, serious sedap sangat macam dalam album. Suara masih mantop walopun Bagio dah agak bulat. Terkenang-kenang plak zaman muda remaja 22 tahun yang dulu hehehhehe. Terlupa plak den nak ambik video sebab dok asyik tengok dia nyanyi live best meletops.

8. Dapat tengok Rozita Che Wan hahahahhahhaa. Bukan selalu dapat peluang tengok Che Ta. Chantek meletops sungguh Che Ta walopun den tengok dia dari kejauhan je.

9. Dapat tengok demonstrasi memasak oleh Chef Farhan Wong. Walopun den tengok sekejap je but still menarik.

10. Berjaya membaca buku The Lost Symbol by Dan Brown dari Chapter 15 sampai Chapter 97. Buku nih memang agak legend untuk den coz sejak tahun 2014 sampai la tahun 2015, den dok coba baca buku nih beberapa kali tapi mesti sampai chapter 5 je. So disebabkan tak ramai orang yang datang ke booth, den dapat memfokus untuk membaca buku yang agak heavy nih dengan jayanya.

11. Books shopping di event Big Bad Wolf yang dibuat kat Dewan C (sebelah dewan event MyMarket). Dah lama gila kot tak dapat tengok-tengok buku dengan tenang coz dok kejar & pedo budak-budak takut depa terhilang ke ape ke setiap kali pergi ke pameran buku. So bila ada peluang untuk tengok buku-buku sorang-sorang, memang heaven gila.

Dalam dok nak tengok-tengok je buku apa yang ada, tersauk jugak la a few books hehehehehee.

So nih kira serampang 2 mata la nih. Buka booth di MyMarket di Dewan A sambil membeli belah buku-buku di Big Bad Wolf di Dewan C.

So kesimpulannya den memang enjoy joint booth di MyMarket nih. Yupp jualan ciput, crowd tak ramai but still ada banyak perkara den dapat kat sana.




0 Comments