Dari Hanoi City nak menyampaikan ke perhentian pertama di dalam trip hari ini iaitu Hua Lo mengambil masa 2 jam 30 minit.

Turun je dari van dah memang akan ada orang tempatan mengambil gambar kita di sepanjang kita di temple tu. Kalau nak beli tanya berapa harga. Kalau tak nak beli, cakap ‘no thank you’. 

Jangan cakap ‘thank you later’ sebab nanti diaorang akan ikut je kita ke mana-mana sampai la kita beli gambar tuh. Sekeping gambo 1USD. Kalau bernasib baik dapat 2 gambar berbeza untuk 1USD (tips nya beli gambar-gambar tuh masa dah nak keluar dari kawasan Hua Lo temple nih). Kalau sekeping gambo 1USD pun, still okay la kot sebab kalau kat taman tema kita pun dah RM35 sekeping gambo.
Bersemangat tourist guide nih menceritakan sejarah tempat ni
Boleh naik kerbau dan bergambar dengan bayaran yang den tak ketahui berapa
Dekat tempat bas parking nih ada disediakan toilet yang bersih.

Di sekeliling kawasan temples nih ada taman bunga yang memang cantik untuk bergambar. Kedudukan Hua Lo di kawasan lembah yang dikelilingi gunung ganang dan sawah padi pun cantik buat spots bergambar.
Antara my favourite photo kat sini
Nice eh
Tema kat sini adalah melawat 2 kuil yang menempatkan maharaja yang banyak berjasa kepada Vietnam.
Sakan dia dok bagi penerangan
Sedikit sejarah Hua Lo menurut tourist guide kitaorang yang sangat peramah dan rajin menawarkan diri untuk mengambil gambar kitaorang hehheheheehhe.

Selepas Vietnam bebas daripada China selepas 1000 tahun dijajah, Hua Lo pada mulanya dipilih sebagai ibu Negara Vietnam yang pertama di atas factor pertahanan dan keselamatan. Hua Lo ini juga dikenali dengan nama Ancient Hua Lo Capitol.

Dinasti maharaja pertama dan kedua bertempat di Hua Lo.

Terdapat 2 buah temples dibina pada abad ke 17 sebagai penghargaan kepada 2 maharaja. Kuil kedua dibina kurang cantik daripada 1st temple untuk memberi penghormatan kepada Maharaja pertama kerana berjaya bebaskan Vietnam dari China. Tangga di 1st temple yang dibina pada 17 centuries ditinggikan akibat banjir.

Statues yang dibina dari iron wood pada abad 17 bertahan hingga sekarang.

Ada 1000 lokasi yang dikatakan kubur Maharaja. Sampai sekarang tak tau mana kubur Maharaja yang sebenar sebab lepas pengebumian, penggali kubur bunuh diri untuk simpan rahsia lokasi kubur sebenar.
Cerita sejarah kedua-dua kuil
Makanan yang terkenal di Hua Lo adalah rice cracker dan mountain goat meat (natural Viagra katanya).

The first king masa kecil sangat susah kena membela kerbau. 

The king always bring his first born with him to defeat the enemy, etc but the king appointed his youngest son as the prince crown. 

Pada tahun 2010, selepas 42 tahun merdeka, ibu Negara Vietnam dipindahkan ke Hanoi.

Vietnam pernah diserang Mongolia sebanyak 3 kali.

Empat (4) haiwan magical bagi Negara Vietnam adalah pheonix, unicorn, naga dan penyu. Sentuh kepala turtle untuk lucky panjang umur, lulus exam, etc.

Tulisan Chino-Vitnamese. Maybe tulisan China ditambahbaik untuk mberikan Vietnamese character. 90% Vietnam tak boleh membaca tulisan ini sebab susah. Perlu belajar dgn hati untuk faham tulisan ni.
Tulisan pada batu atas penyu maksudnya maklumat yang terdapat di situ hendaklah dipreserve untuk selamanya.
Sentuh kepala turtle for good luck katanya
Masa tengah tengok kuil pertama tuh, hujan turun dengan agak lebat. Maka bercanda la kita di dalam hujan gittew huhuhuhu. Tetap la juga gigih ke hulu ke hilir di dalam hujan.
Walaupun hujan tetap la jua nak berposing sakan
Last kopek sebelum keluar dari kawasan ni


Lepas almost 1 jam kat sini, kitaorang meneruskan perjalanan untuk lunch di satu restoran yang agak gempak, 5 minit je dari temple tuh. Lunch dah termasuk dalam pakej berjimbaan hari ni cuma air minuman kena beli sendiri k. Restoran ni sediakan buffet so pandai-pandai la pilih apa yang boleh dimakan. Sedap sup tomato + telur dan of coz my sayur kobis. 

Dalam 1 jam juga kitaorang melepak kat kedai makan ni sebelum meneruskan perjalanan ke perhentian kedua iaitu Tam Coc Ecotourism Area.

1 Comments

  1. SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI PAGE INI
    INI IALAH CERITA SAYA

    Saya MURNI SANTI, seorang wanita, ibu, kakak dan rakan dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang PENGURUS ESTATE SEBENAR dan saya telah mengalami banyak tekanan kewangan baru-baru ini, tidak ada yang mahu meminjam wang kepada kami untuk menyelesaikan projek komersial kami yang telah dibina dalam beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa syarikat pinjaman palsu yang menuntut sejumlah wang daripada saya tanpa kami menerima pinjaman.

    Saya kecewa, suami saya berusaha sebaik mungkin dan menolong, saya akan membunuh diri kerana kesakitan, terlalu banyak ditanggung dan saya kehilangan harapan, sehingga saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL sebuah syarikat pinjaman yang ditaja oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk memohon pinjaman dan menghubungi syarikat itu, pegawai pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan memberitahu saya jangan bimbang syarikat itu akan meminjamkan wang kepada saya, walaupun jumlah yang saya perlukan sangat besar, dan semua yang saya dapat berikan kepada mereka keperluan yang merupakan beberapa maklumat peribadi, yang saya lakukan.

    Saya melalui semua proses, mereka berjanji akan meminjamkan wang yang saya minta setelah mengesahkan saya layak untuk mendapatkan pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman yang dimasukkan ke dalam akaun saya dan saya mengesahkannya .. Kami syarikat kembali dari segi kewangan dan keluarga saya berjaya dengan baik ini menjadikan hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada semua PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI SAYA
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete