Dari Kuta nak menyampai ke tempat buai nih amik masa almost 2 jam 30 minit. Dengan jalan yang macam nak ke Cameron Highland tuh, memang la agak mencabar skit.

Thank God for the google map. Kalo tak memang la tatau nak menghala ke mana. Dah la Pak Eddie pun tak pernah sampai ke sini.

Tempatnya tepi jalan je k. Nak kena perati lebih skit sebab takde signboard apa pun. Memang betoi-betoi tepi jalan. Parking pun memang skit sangat sebab kat bahu jalan tapi kalo kita mai sini masa tak ramai orang, in sya Allah memang ada parking.
The view
Masa kitaorang sampai dalam 1030 am tuh ada dalam 6 orang dok mengambik gambo kat situ.

Tiket adalah Rp 10,000 @ RM 3.37 sorang.
The do and don't kat platform nih
Binaan yang simple je sebenaqnya untuk bergambo kat view yang chantek kat sini. Depa buat pelantar/platform daripada buluh dan papan yang ada 2 bahagian mengunjur keluaq macam bucu kapal tuh. Dekat platform tuh depa gantung sebuah buai yang diikat kat sebatang pokok yang sangat besaq. Kecik je pun platform yang dia buat tuh.
Lantai buluh
View platform nih mengadap Tasik Danau Bratan. Disebabkan kita berada kat kawasan tinggi, memang chantek sangat la view tuh.

Masa menunggu giliran nak mengambil gambo kat buaian tuh, kita boleh la bergambo kat platform tuh especially yang kat ujung bucu tuh….chantek k view dia bila amik gambo kat situ. Pak Eddie pun sakan jugak mengambik gambo kat sini sebab first time dia sampai kat tempat nih.
Gayat jugak bila pandang ke bawah

Seronok melepak kat platform nih mengambik gambo sebab anginnya pun best. Nyaman sangat rasa.

Takde had masa untuk ambil gambo kat situ cumanya ada had 2 posisi je masa ambil gambo kat atas buaian tuh. Tak kisah la nak berdiri ke duduk ke kat atas buaian tuh, terpulang kat keberanian kita.

Walopun 6 orang je orang beratur nak ambil gambo naik buaian tuh, jenuh jugak menunggu sebab sakan orang dok berposing sana sini.

Masa nak naik buaian tuh, memang ada orang akan jaga. Dia akan bagi tangga rendah (2 anak tangga je) untuk kita naik untuk duduk atas buaian tuh. Buaian hanyalah bertujuan untuk ambik gambo ye, jangan memandai nak menghayun buaian tuh macam kat taman permainan plak.
Berhati-hati terutamanya kalo bawa budak kecik
Buaian dan tangga nak naik ke buaian tuh
Walopun buaian tuh tak la setinggi mana pun dari platform tuh tetapi den tetap gayat jugak.

Disediakan satu tangga yang agak tinggi di tanah rata kat tepi platform tuh untuk kita ambil gambo orang yang duduk atas buaian tuh so dat kita bley dapat gambo orang naik buaian bersama view yang chantek tuh.
Nak dapat gambo kita sorang masa atas buaian nih memang payah sebab orang dok sakan amik gambo kat platform tuh & tunggu turn nak naik buaian. Nih baru 6 orang yang ada kat platform tuh. Kalo max capacity atas platform nih, mau tak penuh dengan gambo orang je.
Makanya terpaksa la zoom aje kalo nak gambo sorang atau kita edit je la gambo nanti

Member den kat banyak-banyak tempat dia tamau bergambo pun sebab dia memang spesies camtuh (spesies suka amik gambo pemandangan je) tapi kat sini dia naik buaian tuh dan suruh den amik gambo k. Maknanya memang tempat nih special sebab view sangat chantek dan tatau bila lagi la nak menyampai ke sini.
Amik gambo mengadap view tasik plak. Pak Eddie dok selfie kat sini.
Dalam pada dok gayat tuh sempat jugak bagi arahan suruh member den amik gambo dari tepi la apa la. Mana la kan tak jadi hulk member tuh.
Dicadangkan sangat untuk datang tengok view yang super chantek kat sini. Datang waktu pagi di kala tak ramai orang nak beratur ambil gambo kat situ.
View seberang jalan dari platform tuh

Takde angin bertiup kat kawasan nih

0 Comments