Dari Pantai Pandawa ke Pura Uluwatu nih dalam 45 minit naik motor. Lalu jalan dalam yang masih lalu tepi pantai dari kejauhan yang kiri kanan jalan ada pokok renek bagai. Mujoq je la kan tayar motor tak pancit dan minyak motor cukup, kalo tak memang menangis la tatau nak minta tolong sapa kalo terpleot kat tengah jalan tuh.

Yang bestnya jalan camnih angin sangat nyaman. Terasa macam dok dalam video clip ceite Hindustan.

Ada adegan hampir tergolek masa nak membelok ke Pura Uluwatu tuh tapi nasib baik sangat la tak terjatuh.

Parking motor kat sini free. Entrance ticket sorang Rp 30,000 @ RM10.11.

Sama macam Pura Tirtha Empul, nak masuk sini kena pakai kain dulu. Cumanya kain kat sini tak secolourful kain di Pura Tirtha Empul. Takde corak bagai, just kain warna purple atau hijau lumut.

Den rasa yang special pasai pura nih adalah dia terletak di tebing (cliff). So view adalah sangat chantek.
Macam scene dalam movie bila kete hero lompat jatuh gaung. Chantek sangat nih view dia.

Kebanyakan orang yang mai sini pun dok sibuk amik gambo view tebing tuh. Segelintir kecil je yang betoi-betoi melawat pura tuh. Den memang la kan tak kuasa nak menyiasat pasal pura tuh. Memang keje den dok tengok pemandangan chantek sambil mengambik gambo.
Ujung sanun tuh pura dia tuh

Den tak jalan sampai abis pun kat kawasan nih. Ada satu kawasan tuh macam turun ke bawah melalui hutan kecil yang mana ada banyak monyet. Member den kata dia malas nak jalan ke situ, makanye den pun ikut je la. Den rasa semua monyet tuh ada kat kawasan yang hutan tuh la kot sebab masa jalan kat pura sambil tengok pemandangan tuh den tak jumpa sekoq monyet pun (tatau la kalo sebenaqnya mata den yang merabun).

Tapi memang di kaunter tiket tuh sampai la kita masuk berjalan kat kawasan pura tuh, ada je la pengumuman secara berkala tentang kena berwaspada dengan monyet-monyet yang ada sebab depa suka ambil cermin mata, makanan, beg, etc.
Dia dah habaq perempuan yang haid boleh pergi sampai mana je

Kena datang melawat ke Pura Uluwatu nih sebab pemandangannya sangat breathtaking.

0 Comments