Perfection had nothing to do with happiness”.

The best way to love people is not to need them. That’s the purest love”.

Isn’t not knowing the only way it is possible to love?”.

Everyone breathes in air, but it’s a wise person who knows when to use that air to speak and when to exhale in silence”.

Those four are my favourite saying in this book.

Buku nih mengisahkan hubungan Rakhi yang merupakan seorang ibu tunggal, pemilik café dan pelukis bersama ibunya, seorang penafsir mimpi (a dream teller), ayahnya yang tidak disangka adalah seorang story teller yang sangat unik dan berbakat, bekas suami dan seorang anak perempuan.

Kehidupan ibunya sebagai a dream teller yang banyak berahsia terungkai sedikit demi sedikit melalui journal yang ditinggalkan selepas ibunya meninggal dunia di dalam satu kemalangan yang agak misteri.

Cerita tentang perjalanan ibunya menjadi seorang story teller adalah begitu detail sampai den boleh terasa berada di dalam cerita tuh.

Tapi yang part yang paling best untuk den adalah the transformation of Chai House (kedai kopi yang biasa-biasa) to International Kurma House (a chaer doken, an Indian snack shop). Cerita tentang Indian snacks macam pakora, singgara, jilebis, etc membuatkan den terfikir-fikir kat mana la nak dapat snacks macam nih kat Malaysia nih hehehehehehe.

Buku nih membawa pembaca cuba memahami dan mengerti maksud kekesalan, rasa bersalah, kemaafan, acceptance of not knowing, etc.

Another masterpiece from Chitra Banerjee Divakaruni tapi masih tak dapat nak menandingi aura buku pertamanya iaitu The Mistress of Spices but it still a great read.

Buku karya Chitra Banerjee Divakaruni bagi den adalah sama genre atau seolah-olah menyamai genre beberapa buku oleh Rani Manicka, Amy Tan dan Joanne Harris yang mengisahkan hubungan ibu dan anak.

Den excited nak tau ending buku nih so den pulun baca dalam masa satu hari je heheheheehehee. Buku kedua den habis baca semasa sesi berjimbaan ke Langkawi end of September lepas.

0 Comments