Seperti biasa bila semua orang dah lama dah tengok movie tuh, den baru la terkedek-kedek dapat tengok movie yang berkenaan. Tuh realiti orang yang dok terbongkang tidoq lepas Isyak dan konon-kononnya busy menjadi ibu bapa yang cemerlang gittew.

Sebenaqnya dengan dua orang anak lelaki yang dok membeso nih, kalo movie atau ceite tuh bukan ceite kartun memang la samada den akan tengok movie tuh lambat sangat atau tak dapat tengok movie tuh langsung. Itu la reality hidup den sekarang.

Movie nih jalan ceite nye sempoi.

Bapa dan anak perempuan naik keretapi nak berjumpa dengan omaknya tapi keretapi dinaiki oleh seorang perempuan yang dah digigit oleh zombie yang mana akhirnya hampir semua penumpang jadi zombie.

So bapa dan anak perempuan nih bersama-sama beberapa orang penumpang yang berjaya menyelamatkan diri (seorang lelaki agak bam-bam bersama wife yang sedang preknen, mamat dan awek team baseball dan seorang gelandangan) berusaha melawan zombie untuk sampai kat Busan dengan keretapi sebab Busan adalah kawasan yang selamat daripada zombie.

Secara tersurat movie nih adalah cerita menyelamatkan diri daripada serangan segerombolan zombie.

Secara tersirat movie nih adalah cerita tentang kasih sayang.

Kasih sayang bapa dan anak perempuan.

Kasih sayang suami dan isteri.

Kasih sayang ibu dan anak lelaki.

Kasih sayang cucu dan nenek.

Kasih sayang seorang kakak dan adik perempuan.

Kasih sayang kawan-kawan.

Kasih sayang pakwe makwe.

Kasih sayang seorang gelandangan.

Kurang kasih sayang seorang CEO.

Seok-Wo, seorang ayah yang sangat sibuk bekerja sampai terabaikan anak perempuan dia (Su-an). Masa mula-mula depa dikejar zombie, Seok-Wo dok cakap dengan Su-an jangan pedulikan orang lain, kena jaga diri sendiri. Ada beberapa scenes yang tunjukkan Seok-Wo nih pentingkan diri sendiri je sampai Su-an kata ‘ayah pentingkan diri sendiri dan tak kisah pasai orang lain, sebab tuh emak tinggalkan (bercerai) kita’. Lepas Su-an cakap camtuh Seok-Wo tersentak baru la dia bekerjasama dengan orang yang terselamat untuk terus menyelamatkan diri.

Lepas Seok-Wo kena gigit zombie, dia cakap dengan Su-an suruh jaga diri, etc sebelum dia bunuh diri sebab dah nak jadi zombie. Sebelum dia terjun dari keretapi, masa transformasi jadi zombie tuh, dia terkenang moments dia dukung Su-an masa dia baru lahir, tengok kaki Su-an, pandang muka Su-an, etc. Sedih k scenes nih sebab bila dah nak mati, kaya ke ape ke dah tak matters, yang penting orang yang kita sayang yang terpaling lekat kat ingatan camtuh. Tengok ceite zombie pun bley buat hati sedih. Haishh…hati tisu sungguh.

So pengajarannya kat sini, untuk kita ibu bapak nih kena hargai moments atau prioritize apa yang paling utama dalam hidup kita. Sebolehnya seimbangkan kerja dengan spending time with the kiddos especially masa depa dok membesaq coz they need us. Jangan dok kalut busy sangat main Candy Crush Saga….eh sapa la nih kan.

Sang-hwa sangat ambil berat kat isterinya yang preknen, Seong-keong. Dia bertabah je tunggu depan toilet lama gila masa bini dia guna toilet tuh. Bila dia kena gigit zombie, dia pesan kat bini dia suruh jaga diri dan baby dalam perut elok-elok. Dia korbankan diri dia supaya bini dia dan yang lain dapat selamatkan diri.

Scenes dia pandang bini dia sebelum dia digigit secara ganas oleh semua zombies tuh memang sayu. Dah la tengah preknen, hang tengok plak suami mati depan mata, sure trauma gila.

Sang-hwa nih la hero sebenaqnya dalam cerita nih sebab dia yang paling banyak bertempur dengan zombie. Lepas Sang-hwa jadi zombie, baru la Seok-Wo terpaksa jadi hero guide semua orang yang masih selamat.

Dalam pada zombies dok menyerang dalam keretapi tuh, mak Seok-Wo sempat telefon dia bagitau dia pesan kat Seok-Wo supaya jaga diri, jangan kerja teruk sangat, bagitau Su-an nenek sayang kat dia, etc sebelum maknya bertukar jadi zombie. Dalam pada dok bagi pesanan macam-macam tuh dia bertukar jadi zombie.

Kasihnye ibu ke akhir hayat. Camtuh lah ditunjukkan dalam movie nih. Sehingga akhir hayat sebelum jadi zombie sempat telefon anak dia pesan macam-macam.  So sayangi la parents kita yek.

Masa Su-an bagi dua orang nenek adik beradik (In-gil dan Jong-gil) duduk lepas Su-an dan Seok-wo melepasi sekumpulan zombies, Seok-wo cakap dengan Su-an dia tak perlu bagi tempat duduk kat sapa-sapa. Su-an jawab nenek-nenek tuh mengingatkan dia kepada nenek dia (mak Seok-wo) yang selalu kena duduk sebab sakit lutut.

Masa In-gil jatuh masa dok berlari dari zombie, Jong-il sedih sangat sebab dia takut zombie makan In-gil. In-gil korbankan diri dia untuk selamatkan orang lain. Masa in-gil dah nak jadi zombie, Jong-gil cakap dia selalu je baik hati dan fikir pasai orang lain walopun orang tak kisah pun, kadang-kadang orang tak hargai pun. Depa adik beradik nih sangat close.

Yong-guk tak sampai hati nak pukoi kawan-kawan dia yang dah jadi zombies dengan kayu besbol.
Jin-hee (makwe Yong-guk) tetap nak ikut Yong-guk keluaq dari keretapi masa depa dihalau walopun dia boleh stay. Masa Jin-hee dah jadi zombie, Yong-guk tetap duduk dengan Jin-hee sampai la Jin-hee gigit dia.

Pakcik gelandangan serkup muka zombie yang tengah serang Seok-wo dan korbankan diri dia untuk digigit zombie bagi menyelamatkan Seong-keong dan Su-an.

Yok-sun, CEO yang jahat gila memang la kejam dalam cerita nih. Dia la yang paling pentingkan diri. Tak nak buka pintu keretapi untuk selamatkan beberapa orang yang masih hidup, halau orang yang selamat yang katanya mungkin nak jadi zombie, tolak sorang attendant keretapi, Jin-hee dan seorang konduktor untuk digigit zombie masa dia larikan diri. Masa dah nak jadi zombie pun masih jahat lagi, nak jugak pegi Busan. Tak nak dia bunuh diri sendiri. Serious jahat nak mampuih nih.

Movie nih best. Berbaloi tengok. 4 bintang.

p/s Gong Yo yang berlakon jadi Seok-wo dalam ceite nih berlakon dalam movie Silenced (2011) yang tiba-tiba agak jadi sebutan lepas viral kes cabul kat satu maahad di Perak baru-baru nih. Silenced nih based on true story. Trauma den tengok movie nih. Korea kalo buat movie yang dark, memang sangat dark sampai boleh buat kita jiwa kacau.

0 Comments