Day 1 - depart dari KLIA2 dalam 10 pagi - naik Grab di Soekarno Hatta International Airport ke Thamrin Residence - Tanah Abang - Serina Shopping Mall - Carribou Coffee - Tugu Monas - Thamrin City - dinner di Restoran Sederhana Masakan Padang.
 
Kitaorang naik Grab dari Shah Alam dalam 7.20 pagi untuk ke KLIA2. Tak rushing sebab takde nak check in bag. Lepas breakfast nasi lemak (lepas tuh macam tak terpercaya tahap kolesterol tak turun-turun kan) terus masuk balai berlepas.

Rasanya macam lama juga kapal terbang tuh tunggu giliran nak berlepas. 2 jam perjalanan untuk sampai ke Jakarta.

Kitaorang bernasib baik sebab proses nak cop passport di Soekarno Hatta International Airport tuh sekejap je. Kitaorang ambil grab ke Thamrin Residence tempat kitaorang berkampung selama 2 malam di Jakarta nih. Muka abang Grab tuh ketat gila masa fetch kitaorang. Takut ooo. Dia cakap dia dah tunggu dari 5 pagi di airport tuh tapi tak dapat penumpang sampai la dia fetch kitaorang dalam pukul 11.30 pagi. Perjalanan dari airport ke Thamrin Residence dalam 45 minit.

Sampai je di Thamrin Residence, blur skit pada mulanya sebab dia ada a few blocks. Apartment yang dibooking melalui booking.com adalah Blok B kot kalau tak silap. Sekali tuh tuan rumah cakap dia nak datang bagi kunci pada pukul 2 petang lepas dia kerja. Makanya kitaorang lunch la dulu di kedai makan yang terdapat di kawasan Grand Lobby di Thamrin Residence tuh sementara tunggu owner apartment sampai bagi kunci. Kitaorang makan set nasi ayam penyet.

Lepas je letak barang di dalam apartment, kitaorang terus naik Grab ke Tanah Abang dengan harga Rp 15K @ RM5. Dekat je pun sebenarnya tapi disebabkan kesesakan lalu lintas, makanya terperangkap la kami dalam jam tuh. Kitaorang akhirnya turun dari kereta Grab tuh lepas nampak bangunan Tanah Abang sebab lambat sangat kot kereta tuh bergerak due to jam. 

Kitaorang shopping di Tanah Abang dari 4.00 petang sampai 6.00 petang sebab kedai dah tutup kebanyakannya. Sempat la shopping telekung, seluar + skirt untuk zumba, seluar legging dan baju tidur untuk budak-budak.

Dari Tanah Abang kitaorang berjalan kaki lebih kurang 1 km ke Serina Shopping Mall. Jalan sekejap kat shopping mall nih sebelum berehat mengambil nafas dan merehatkan kaki yang telah lenguh di Carribou Coffee. Kitaorang minum kopi hipster la kat sini. Disebabkan kitaorang penat dan kurang faham apa adik cashier tuh cakap masa kitaorang order minuman tuh, kitaorang end up with coffee with extra cream bagai yang of course harganya lebih hipster. Disebabkan den takut kena migraine minum kopi hipster nih, den minum jus mangga hipster je la. Disebabkan hipster sangat kan, bayar la almost RM 19 for each drink. 
Nak jugak rasa iced coffee and hot coffee katanya
Mango juice hipster
Dari Serina Mall tuh, berbondong-bondong bersama hasil tangkapan di Tanah Abang kitaorang berjalan kaki sejauh 1.5 km ke Tugu Monas sebab nak ambil gambar tugu pada waktu malam katanya. Lepas mengambil gambar sekupang dua sebab dah penat, kitaorang tunggu Grab dekat luar kawasan Tugu Monas tuh tapi takde siapa pun yang accept. Makanya kitaorang berjalan kaki kembali ke depan Serina Shopping Mall untuk dapatkan Grab. 
Hasil tangkapan untuk hari pertama
Kaki dah cramp
Masa dalam grab tuh cerita la kat supir Grab tuh kitaorang berjalan dengan barang-barang shopping dari Tanah Abang ke Serina Shopping Mall ke Tugu Monas ke Serina Shopping Mall semula.

Supir Grab : Wah…..olahraga gitu ya.

Kitaorang : Haah….olahraga la kami Pak.

Dari Serina Shopping Mall tuh kitaorang naik Grab ke Thamrin City. Jalan sekejap tengok restoran yang menarik di luar Thamrin City tuh. End up kitaorang dinner di Restoran Sederhana Masakan Padang.
Semua jenis masakan yang ada. Kitaorang makan 2 masakan je.

Balik je ke apartment, sempat pergi tengok swimming pool, jakuzi dan bilik sauna dengan angan-angan nak melepak di tiga tempat nih pada hari terakhir sebelum check out untuk balik nanti.

Sempat juga la den tengok movie kat HBO sebelum tertidur pengsan sebab kepenatan berjalan ke hulu ke hilir.

0 Comments