Setelah hampir 2 bulan trip ke Hanoi berlaku+ Ramadhan dan Aidilfitri pun telah berlalu, cerita pasal 4D3N sesi berjimbaan ke Hanoi nih tidak juga disiapkan huhuhuhuhu.

Banyak cerita dah terlupakan tapi in sya Allah den cuba juga la setakat yang mampu mencoretkan sekupang dua tentang sesi berjimbaan nih ye.

Semoga cerita pasal Hanoi ni sempat disiapkan sebelum September hehehehehehe.

Kitaorang berkesempatan untuk pergi ke Ha Long Bay pada hari kedua dan Hoa Lu - Tam Coc and Hang Mua yang terletak Ning Binh Province pada hari ketiga. Kedua-dua trip ini melibatkan dua syarikat yang berbeza dengan dua orang tour guides yang berlainan.

Den saja nak share maklumat yang kedua-dua orang tour guides nih cerita sepanjang perjalanan ke tempat yang dituju. Disebabkan den pemalas nak baca info tentang sesuatu tempat yang den nak lawat, makanya den suka la nak dengar maklumat yang disampaikan oleh kedua-dua orang tour guides ni.

Disebabkan den ada love hate relationship dengan Bahasa Inggeris, makanya mungkin la ada maklumat yang disampaikan tuh den tersalah dengar ke apa but still I wish to share it in my blog.

1. Hanoi means city in the river = city surrounding by rivers. Ha means river. Noi means in.

2. Hanoi dipilih sebagai ibu Negara Vietnam kerana lokasinya yang terletak di tengah-tengah Vietnam dengan tanah landai serta berada di tengah-tengah Red River. Red River adalah sungai terbesar di utara Vietnam.

3. Hanoi is the biggest city in Vietnam. 8 millions population.

4. Vietnam coffee is the second best in the world. Coffee being planted in the hilly area in Vietnam. Elephant coffee is the best. 1 cup is $USD 7. The best coffee in the world is from Brazil. 

5. 3 billion liter per year beer consumes by Vietnamese.

6. Night market at Old Quarter beroperasi setiap Jumaat hingga Ahad setiap minggu.

7. Vietnam pengeksport kedua terbesar beras di dunia selepas Thai.

8. Rice, river and water are very important to Vietnam people.

9. Cuaca sejuk di Hanoi pada Disember hingga Februari.

10. First impression on Hanoi is its crazy traffic.

11. Bus cannot stop at the street. To fetch the visitors from the hotel, bus operators have to give bribe to the police.

12. Street foods in Hanoi are very nice. Noodle soup yang famous terletak di No. 49 Bathan Street. BBQ pork (buncha) dan springroll at Buncha Obama Restaurant are very popular (in 2016 President Obama came to eat here).

13. Biagmi (Vietnam bread) yang mengandungi BBQ pork, chicken dan pelbagai perisa adalah sangat sedap. Kalau ikut den ianya ala-ala Subway gittew.

Tuh je la pun maklumat sedikit sebanyak yang den sempat catat masa tour guides dok bercerita. Ada banyak lagi maklumat yang dia sampaikan tapi disebabkan den terkelembap nak mencatat, makanya tak dapat la den ingat huhuhuhuhu.
Kopi di sana sini di Hanoi City

0 Comments