Lepas makan kat Dataran MBI, kitaorang check in di Hotel Impiana, Ipoh. Hotel nih terletak kat Jalan Sultan Nazrin Shah, memang tepi jalan. Kat area hotel nih memang banyak hotel lain macam Hotel Regalodge. Hotel Impiana nih sebelah dengan Bangunan Umno Ipoh. Hotel nih mengambil alih Hotel Casuarina yang telah berpindah ke Meru, Ipoh.

Parking kete kat open space kat luar hotel atau dekat Bangunan UMNO tuh. Memang sangat terhad parking kat open space nih. Ada juga parking kat basement hotel tapi member den yang parking kat sini kata agak ngeri cam cerita hantu coz suram & ada bau yang kurang best. Maybe pengurusan hotel kena tambahbaik persekitaran parking tuh.

Lobby hotel nih simple & lapang. Sementara kita nak check in, family boleh la lepak kat ruang menunggu. Dekat-dekat lobby nih jugak ada cafe untuk kita breakfast, lunch & dinner. Ada cafe cake dekat sebelahnya. Sepotong cake rege dalam RM 9. Ada 2, 3 jenis cakes. Ada jual buns sekali.

Yang tak bestnya masa kitaorang duduk sini, pool ditutup sebab tengah renovate. Sayang la kan renovate masa coti sekolah. Budak-budak memang nak mandi pool je la pun. Ada gym jugak kat sini.

Gambo memang la takde kan sebab dok kalut dengan budak-budak.

Kitaorang dapat bilik dengan katil saiz king. Sesuai la untuk kami 4 beranak nih. Bilik hotel versi agak lama dengan butang untuk tekan lampu, tv, etc ada kat side table. Hotel-hotel dulu-dulu selalu ada nih. Hotel-hotel sekarang nih memang dah tak jumpa function camnih. Si A pun memang seronok sangat la kan duk tekan butang sana sini. 

Wifi disediakan bersama username & password.
Satu-satunya gambo yang sempat diamik sebelum bateri tab kong
Biliknya ada carpet. Bilik hotel yang standard, ada almari, meja & kerusi, 2 kerusi & 1 coffee table, kettle, 2 botol air mineral & nescafe, kopi, gula & cream. Ada disediakan iron & iron board. Ada tunjuk arah kiblat. Ada tv, aircond, mini fridge & peti besi yang berfungsi.

Bilik air ada bath tub. Disediakan juga shower cream, syampoo & conditioner, sabun basuh tangan, shower cap, berus gigi & cotton bud. Kat bilik air disediakan hair dryer. 

Disebabkan pool tutup, budak-budak dok sakan la berendam dalam bath tub tuh sampai melimpah air keluar & badan depa kecut-kecut. Kalo ramai pengunjung hotel perangai macam depa nih, memang tak balik modal la meniaga sebab nak bayar bil air je dah berapa.
Food spread masa breakfast, lunch & dinner sederhana variety nye. Breakfast ada nasi lemak rendang ayam, ketiaw goreng, sosej, french toast, roti & buns, laksa, mee sup, omellete, telur setengah masak & cereals.  Buah betik dan tembikai & salads.  

Main course untuk lunch & dinner biasanya ada dalam 3,4 jenis lauk. Desserts ada beberapa jenis cakes, kuih-kuih tradisional, ais kacang & sejenis bubur. Ada salads, sushi & aiskrim jugak.
Food boleh tahan sedap. Yang paling den suka adalah cucur udangnya masa minum petang. Ada seko udang dalam setiap cucur udang tuh. Memang sedap k.

Cuma ruang untuk menjamu selera nih agak kecik walopun ada dua bahagian, kawasan makan di dalam & dekat luar kalo-kalo nak amik angin.

Hotel nih ada sediakan shuttle bas dengan rege tertentu untuk kita pergi ke tempat-tempat menarik di Perak termasuklah airport, Kellie’s Castle, Gua Tempurung, Lata Iskandar, Kinta River Front, etc.

Layanan staffs yang bertugas masa den duduk sini memang cemerlang. Den tepon kaunter bagitau bath tub tersumbat & air mula melimpah keluar. Dalam half an hour depa minta den tukar bilik lain. Siap anto bell boy lagi untuk angkut barang kitaorang ke bilik baru.

Check in & check out pun cepat je. Maybe sebab orang tak ramai pun iya jugak la kot.

Hotel nih bertaraf 4 bintang. Den rasa hotel nih okay cuma dia perlu tambahbaik beberapa perkara cam jadikkan basement parking nya lebih terang & tidak berbau, jangan renovate pool masa coti sekolah (coz akan mengurangkan minat parents yang ada anak-anak untuk menginap di sini) & kepelbagaian makanan kena tambah skit kot.

Nak tau lebih detail pasal Hotel Impiana Ipoh nih boleh check kat sini k.

In sya Allah bila datang Ipoh lagi next time nak duduk kat hotel lain la pulak kot coz ada banyak sangat hotel kat Ipoh nih.

0 Comments