Kadang-kadang den dan buong sembang pasai mati terutamanya bila lepas balik dari menziarah jenazah sanak sedara dan kawan-kawan.

Kalo ikut statistic, dah ramai sanak sedara dan kawan-kawan den dan buong yang meninggal dunia di usia yang lagi muda daripada kitaorang. Ada yang meninggal dunia due to accident, sakit (kanser yang paling ramai, kencing manis, sakit paru-paru, etc) dan ada yang meninggal tiba-tiba (demam sekejap teruih meninggal, etc).

Bila dapat berita kawan-kawan meninggal dunia dan tinggalkan anak-anak yang masih kecik, secara automatic kitaorang akan terkenangkan si F yang baru 6 tahun dan si A yang baru 2 tahun tuh. Tak bley buat apa-apa, memang akan teringat.

Kadang-kadang bila over thinking rasa macam nak pengsan plak.

Bila fikir-fikir pasal azab kubur, api neraka, etc memang tatau nak cerita macam mana.

Takut nak mati tapi macam takde pun buat persediaan bersungguh-sungguh untuk mati. Solat wajibnya masih lompong di sana sini. Solat sunat toksah cerita la kan. Baca quran ntah berapa muka surat la setahun kan. Posa ganti pun tak terganti-ganti. Bersedekah pun macam ada tak ada je. Wakaf jauh sekali. Dengaq ceramah agama pun berapa kali je setahun. Berdakwah memang la takde harapan kan sangat jauh panggang daripada api.

Macam sedaq banyak sangat perkara nak kena ditambahbaik sejak semalam-semalam dulu lagi tapi masih sibuk sangat dengan urusan dunia. Sibuk sesibuknya. Lagho selaghonye. Tak tau macam mana nak cerita.

Umoq dah nak masuk 4 series pun masih cerita pasai duit, etc on duniawi stuff dengan sangat sakannya.

Ceite pasai mati memang boleh menyebabkan jiwa sangat kacau tapi persediaannya tak dibuat pulak dengan bersungguh-sungguh.

Semoga sempat menjadi orang Islam yang sepatutnye.

Haish….serious takut.

0 Comments