Kat opis den ada ramai jugak staff jugak yang duduk jauh dari opis. A few staff duduk kat Banting. Ada yang berulang dari Kuala Selangor, Batang Kali dan Sungai Besar.

Kak Nani yang duduk kat Sungai Kelambu gerak dari umah everyday dalam 645 am. Sampai opis ngam-ngam kul 830 am. Balik pun gerak dalam 530 pm. Sampai umah mesti Maghrib dah masuk. Kadang-kadang kalo jam teruk, dia akan solat di stesen minyak, etc on the way balik umah tuh. Kak Nani kata kalo rasa dia dah jauh, ada orang lain yang lebih jauh lagi.

Teringat plak den kat a few stories orang yang den pernah kenal yang keje long distance nih.


1. Housemate sorang mamat nih. Lupa plak dah apa namanya. Yang pasti dia keje kat Bangsar. His wife & kiddos duduk kat Kelantan. So dia akan balik tengok family dia setiap bulan. Setiap kali dia plan nak balik ke Kelantan, dia akan call anak dia tanya ibu basuh telekung tak minggu nih. Kalo anak dia kata ibunye basuh telekung, dia akan balik next week nye. Poyo je kan hahhahhahaa.


2. Allahyarham En Nik, bekas Timbalan Pengarah yang keje di Shah Alam then pindah ke Putrajaya. His family duduk kat Seremban. Allahyarham pernah ceite dengan den, dia keluar rumah everyday sebelum subuh. Dia akan solat subuh kat R&R Seremban. Masa balik keje plak dia akan solat Maghrib kat R&R jugak.


3. A staff at JPS. Nih Kak Nani yang ceite. Dia bertugas di JPS Ipoh rasanye. Then dia kena transfer ke Teluk Intan camtuh. Disebabkan ada anak nak ambil exam UPSR, dia tak nak tukar sekolah anaknya. So dia berulang dari Teluk Intan ke Ipoh everyday. The first week dia berulang tuh, dia menangis coz letih, jauh, etc. Anaknye yang dah besar siap cakap dengan dia mama nih tak payah la naik pangkat kalo kena keje jauh-jauh. Then husband dia kena transfer keje ke KL. So husband dia pun berulang dari KL ke Ipoh.


4. A staff at DOE. Dia dah beli umah di Bandar Baru Bangi. Her family memang dah lama duduk situ since dia keje kat DOE Putrajaya. Alih-alih dia kena transfer ke Penang. So dia duduk Penang sorang-sorang. Every week balik tengok family naik flight.


5. Abang sorang opismate nih keje JKR. Wife dia cikgu kena mengajar kat Sabah ke Sarawak. Lepas bersalin pun still tak dapat transfer ke Semenanjung. Lepas abis pantang, baby 3 bulan tuh ditinggalkan dengan husbandnye & family husbandnye di Klang. Dia balik tengok baby bila ada bajet & coti sekolah.


Tuh baru a few stories yang den tau. Den tau ramai lagi families yang kena duduk long distance due macam-macam reasons, biasanya akibat tuntutan kerjaya la.


So den nih nak kena bersyukur banyak-banyak coz macam surah Ar-Rahman kata ‘nikmat Tuhan yang mana yang kamu dustakan’.


Den nih jarak umah ke opis tak sampai 10 minit pun naik kete kalo tak jam. Tak perlu tempuh jam teruk, takde tol, etc.


Tak pernah lagi den balik keje anak-anak dah tido kecuali kalo pergi kursus, etc. Buong pun boleh je anto den ke opis almost every day.


Kalo ada rejki, sempat bawa anak-anak main kat taman lagi.


So den memang kena banyak-banyak muhasabah diri.

0 Comments