Den janji nih entry terakhir pasal breastfeeding hahahhahhahahaa.

Ada sorang blogger nih dalam one of his post cakap sebenarnya kalo tudung omak dah cukup labuh, omak dah tak perlukan nursing covers bila BF anak-anaknya di tempat awam cenggitu la lebih kurang ayatnya yang den paham. 
 
Den rasa ada jugak betoinya pendapat dia tuh cuma kadang-kadang bila budak menyusu nih dah masuk 1 tahun ke atas, depa dah ada macam-macam peel. Kadang-kadang depa rimas kita tutup depa dengan nursing cover masa depa dok BF walopun kita memang dah latih daripada depa umoq 1 bulan lagi. 

Kadang-kadang depa macam nak BF sambil tengok muka omaknya atau memerhati keadaan sekeliling, etc. Kadang-kadang memang susah la nak kawal bila jadik macam nih.

Rasanya semua mothers memang takde niat pun nak tunjukkan a glimpse of their breast kat sapa-sapa pun masa depa dok BF anak.

Idealnya & yang paling afdal memang la kita BF anak-anak kat surau, nursing room yang disediakan, etc. Kadang-kadang keadaan tak mengijinkan mommies buat camtuh. 

Contoh 1

Anak dah melalak dengan desibel yang sangat tinggi di tingkat 1 sedangkan nursing room yang disediakan di tingkat 3. Amik masa jugak la nak sampai situ kan. So untuk elakkan ramai orang terkesan dengan nyaringan suara anak tuh, kita pun cari tempat paling tersorok yang boleh & BF anak kita.

#Mungkin ada orang kata sebagai omak kena la ada instinct bila anak tuh nak menyusu, etc. Betoi...betoi...cuma kadang-kadang tuh bila persekitaran tuh berubah, perangai budak tuh akan berubah skit. Kalo family ada 3,4 anak nak kena handle masa tuh, memang la agak kalut nak pokoskan pada baby tuh nan seorang kan.

Contoh 2

Klinik Kesihatan atau hospital gomen biasanya memang sediakan nursing room (hospital swasta den tatau camne coz den tak pernah berurusan di situ). 

Kat Klinik Kesihatan & hospital gomen nih orang memang la selalunya ramai.

So dalam nursing room (yang den dah pernah pergi la), depa masih belum sediakan papan elektronik yang memaparkan nombor giliran berjumpa doctor tuh dalam bilik tuh. Lepas tuh kita tutup pintu bilik menyusu tuh, so memang la tak dengar nombor giliran yang disebutkan dek mesin tuh.

So omak-omak yang dok BF anak-anak kat dalam tuh dok kerisauan almost sepanjang masa takut-takut nombor giliran depa terlepas coz nombor giliran nih dia tak ikut turutan camtuh.
Dats why ada omak macam den sendiri prefer nak menyusukan di kawasan yang kami boleh tengok papan elektronik tuh.

#Maybe ada orang kata 1:

Bawa la suami/mak/kakak/adik/sanak sedara/sepupu/jiran, etc untuk teman ibu-ibu yang bawa anak untuk check up & jumpa Dr tuh. So bila ibu BF anak dalam nursing room, once nombor giliran tertera kat papan elektronik, depa yang teman ibu nih datang boleh la inform ibu kat dalam bilik menyusu tuh untuk keluar jumpa Dr.

Bukan semua orang ada privillages untuk bawa suami, sanak sedara, ketua kampong untuk teman depa pegi klinik/hospital k. 

Kalo ibu yang kena pi bawa anak dia tuh sorang-sorang, hangpa ingat dia memang nak pi sorang-sorang ke? Dia nak pi kencing pun payah tau nak pedo anak, nak pedo beg barang budak, etc. 

#Maybe ada orang kata 2:

BF budak tuh dalam 5 minit ke 10 minit je dah la. Ataupun selang 5 minit keluaq la dari bilik menyusu tuh untuk tengok papan elektronik nombor giliran tuh.

Untuk hangpa nih, den doakan hangpa semua diberikan hidayah no. 

BF budak nih bukan keje mudah k. Kalo baby tuh baru mula nak beradaptasi dengan BF, baby tuh mungkin akan amik masa nak dapat port menyusu yang sesuai. Tuh belum ceite bab depa tersedak & termuak. Pastuh akai ada ka nak berhenti sekejap sekejap masa baby tuh dok sakan menyusu.

Kalo klinik desa (yang den pernah pegi) lagi la kan. Ada yang tak cukup ruang nak sediakan nursing room coz klinik desa tuh bangunan klinik desa old skool gila & maybe Kementerian Kesihatan Malaysia tak diberikan peruntukan untuk mengupgrade klinik desa nih (or is it semua bangunan di bawah Kerajaan Persekutuan under peruntukan di bawah Jabatan Kerja Raya?). 

Depa cuba sediakan ruang untuk penyusuan ibu di satu corner yang dikelilingi fail-fail & kerusi meja yang kadang-kadang muat untuk 2 orang ibu sahaja.

So kalo secara tak sengaja hangpa especially lelaki nih (yang kadang-kadang teman bini bawa anak check up kat klinik kesihatan/hospital tapi dok konker duduk kat kerusi dok main game or tengok fb kat hp hangpa walopun kat keliling hangpa tuh ramai je kot ibu-ibu dengan anak kecik yang terpaksa berdiri sebab hangpa memang ngoi walopun ramai yang sado tapi sel otak tak berhubung) ternampak la 0.0001 mm breast ibu yang dok menyusu nih, boleh tak tolong berpaling ke tempat lain atau buat je la apa-apa tindakan lain yang sesuai.

Contoh 3

BF di dalam kereta. Masa berhenti dekat traffic light, orang lain (especially mamat-mamat yang naik motor atau orang kat kereta sebelah) terpandang kita dok BF anak kita.

#Ada orang akan kata tunggu la sampai umah baru BF anak.

Hangpa-hangpa yang dok cakap nih kan ramai ke yang fully BF or ada wife yang fully BF anak-anak hangpa? 

Budak-budak nih walopun dia blum masuk 1 tahun, depa dah cerdik tau. Budak-budak yang umoq lebih 1 tahun lagi cerdik. Kadang-kadang depa dah ditinggal dari 7 am - 6 pm, depa macam rindu kat omak tuh & nak BF dan-dan tuh bila mak depa amik depa dari taska. Kadang-kadang kita baru dukung depa dari pintu taska tuh, depa dah pegang dada kita dah sebab nak BF.

Yang paling afdal of coz berhenti kat mana-mana & BF budak tuh. Tapi hidup sekarang nih chaotic k. Kita mengejar masa atas macam-macam sebab yang tak dapat dielakkan. Sometimes kita memang akan terpaksa BF dalam kete.

Kalo perjalanan tuh long distance lagi la kan.

Kadang-kadang kita dah letak shades kat tingkap tuh pun ada jugak mamat yang terjenguk-jenguk dalam kete tuh k.

Toksah bagi cadangan pasang tinted gelap supaya orang tak nampak kita langsung kat dalam kete tuh k. Satu sebab JPJ kan ada undang-undang pasal tinted cermin nih, berapa peratus je yang boleh. Even kenderaan jabatan kerajaan yang buat enforcement pun perlu patuh criteria tertentu untuk dapat kebenaran pasang tinted gelap yang melebihi had yang ditetapkan. Biasanya atas isu keselamatan la. 

So hangpa agak-agak la kan kalo den apply kat JPJ ‘permohonan memasang cermin kereta gelap melebihi had yang ditetapkan di dalam peraturan JPJ untuk tujuan penyusuan ibu di mana ianya membahayakan nyawa orang lain yang ternampak secara tak sengaja saya menyusukan anak di dalam kereta, lalu mereka turn on & tak dapat membawa kenderaan mereka secara normal & ianya mungkin akan menyebabkan kecelakaan jalan raya’. Hangpa agak-agak JPJ luluskan tak permohonan den?

Lagi satu crime rates sekarang sangat tinggi. Tinted cermin extra gelap agak berbahaya. Kalo kete kita dilarikan, etc lagi-lagi dengan anak kita kat dalam kete tuh, kalo kita collapse sakit jantung dalam kete, etc camne orang nak nampak ada orang perlukan bantuan coz cermin gelap sangat.

Cukup la kot 3 contoh no.

Apa yang den coba nak sampaikan adalah:

Omak-omak yang menyusukan anak nih takde niat nak tunjuk walopun sekelumit breast dia kat sapa-sapa pun lagi-lagi la strangers.

Babies & toddlers yang BF nih human being k. Dia ada feeling, ada tantrum, etc termasuklah when it comes to BF. Kadang-kadang depa nak BF then & there tak menyempat-nyempat. Kadang-kadang depa nak main cak-cak dengan omaknya masa depa dok BF (tuh yang kejap-kejap depa duduk dalam nursing cover/tudung/baju tuh, jap lagi depa selak nursing cover/tudung/baju tuh). Kadang-kadang depa behave.

Ibu yang dok BF anak bukan dok shooting porn k. So walopun ada justifikasi dok kata kena paham ada certain guys nih kalo tengok tiang lampu pakai skirt pendek pun depa bley stim, still la kan den rasa these guys kena berusaha kawal diri dia tatau la camne cara pun.

Kalo secara tak sengaja ternampak ibu tengah BF anak & secara tak sengaja terdedahkan apa-apa yang tak sesuai walopun depa dah sedaya upaya coba melindunginya, do give these mothers some break. Pandang tempat lain. Pi tempat lain. 

BF is challenging enuf. Please don’t give the mothers more one more reason for them to feel uncomfortable to BF their babies in public area when they are force to do so.

I rest my case. Chewahhhhh....
sumber breastfeeding quotes

0 Comments